(H)OvD BOB-training
Vakbekwaam worden en blijven
Deelnemer aan het woord
Vincent, werkzaam bij het basisteam Drechtsteden in Papendrecht als Officier van Dienst Politie (OvD-P-P) nam onlangs deel aan een (H)OvD BOB-training van Good Work. Vincent is naast OvD-P ook CoPi-lid (Commando Plaats Incident) en wisselt zijn rol ook af met OPCO (Operationeel Coördinator) diensten. Deze training was geen onbekend terrein voor Vincent, aangezien hij in voorgaande jaren vergelijkbare (H)OvD BOB-trainingen had gevolgd. “Ik had eigenlijk verwacht dat we gewoon hetzelfde zouden krijgen als vorige keer,” zegt hij. Dit keer bleek de focus echter anders te liggen, en dat kwam volgens hem als een aangename verrassing. “In die zin heeft het meer dan aan mijn verwachtingen voldaan, omdat hier gewoon veel meer behoefte aan is: even terug naar de basis.”
In zijn werk als OvD-P en CoPi-lid komt Vincent regelmatig in situaties waarin snel handelen en coördineren essentieel zijn. Bij incidenten speelt de BOB-structuur (Beeld, Oordeel, Besluit) een belangrijke rol. De training van Good Work gaf hem de kans om deze structuur nog eens goed door te nemen, maar dan in een iets versimpelde vorm vergeleken met eerdere, complexere trainingen. “Wat je merkt, is dat hij wel strak wordt aangehouden, maar dat je sneller door die BOB-structuur heen gaat, wat je heel veel tijdwinst oplevert,” aldus Vincent. Deze tijdwinst is in zijn ogen essentieel, vooral in situaties waarin elke seconde telt.
De training biedt een frisse kijk op effectieve samenwerking en teamontwikkeling door de integratie van de BOB-methodiek en de C4-principes (Command, Control, Communication & Coordination). Dit resulteert in verbeterde besluitvorming en een sterkere teamdynamiek. Daarnaast wordt er aandacht besteed aan de persoonlijke groei en ontwikkeling van de deelnemers, wat het (situationeel) leiderschap en de persoonlijke effectiviteit vergroot.
De deelnemers leren hoe ze succesvol kunnen functioneren binnen en tussen verschillende disciplines door het doorlopen van complexe scenario's en multidisciplinaire processen tijdens de training.
Elke training wordt afgestemd op de specifieke behoeften en context van de regionale eenheden, wat zorgt voor relevantie en effectiviteit in de ontwikkeling van de deelnemers. Bij de ontwikkeling van het trainingsmateriaal wordt hier ook rekening mee gehouden.
De training omvat praktische oefeningen en strategieën voor het reguleren van stress, waardoor deelnemers beter in staat zijn om onder druk effectief te presteren en belangrijke beslissingen te nemen.
De focus op de BOB-methodiek en C4-principes, gecombineerd met multidisciplinaire benaderingen en praktische stressbeheeringsoefeningen, zorgt voor een diepgaand begrip en verbeterde besluitvorming. Het maatwerk en context maakt trainen realistischer. De (H)OvD-training draagt bij aan een effectiever optreden bij gouden uur incidenten en een effectievere samenwerking binnen het (H)OvD-stelsel van de regio’s.
Analyseren van risico’s
Tijdens de training lag er een duidelijke nadruk op samenwerking, vooral tussen collega’s die elkaar niet altijd goed kennen. Vincent waardeerde dit aspect zeer. “Het is sowieso fijn dat je een gezicht hebt bij sommige OvD’s. Je hebt ze wel eens aan de lijn, maar je hebt geen idee wie je eigenlijk spreekt.” Hij legt uit dat deze persoonlijke connecties bijdragen aan een soepelere samenwerking, ook wanneer ze weer terug zijn in het veld. Het zorgde ook voor een soort kruisbestuiving, waarbij deelnemers kennismaakten met verschillende denkwijzen en systemen.
Een ander belangrijk onderdeel van de training was het analyseren van risico’s. Volgens Vincent was dit een waardevolle oefening, vooral omdat iedereen een andere kijk heeft op wat wel en geen risico is. “Je vervalt heel snel in een andere categorie dan waar het eigenlijk voor bedoeld is,” zegt hij. Het doel was om de kern van de zaak te vinden en ruis weg te filteren. De groep werd uitgedaagd om informatie te bevragen en om op een andere manier naar situaties te kijken. Dat leerproces werd ondersteund door de manier waarop de trainer hen door het materiaal leidde. Vincent gaf aan dat de trainer de groep scherp hield, maar tegelijkertijd ruimte liet voor reflectie en discussie. Dit gaf de deelnemers de kans om inzicht te krijgen in hoe collega’s, zelfs uit andere disciplines zoals de brandweer en ambulance, risico’s inschatten en benaderen.
Realistische ervaring
Het trainingsmateriaal speelde een cruciale rol in het creëren van een realistische ervaring voor Vincent en zijn collega’s. Zo werden er vanuit Good Work scenario’s ontwikkeld die in de praktijk zouden kunnen voorkomen, en soms zelfs situaties die al daadwerkelijk hadden plaatsgevonden. De climax van de training was een casus waarin een ontvoering centraal stond. “Die laatste casus, met de ontvoering, was wel heftig. Je merkt dat het wat met je doet, je wordt echt die casus ingezogen,” vertelt Vincent. De spanning werd steeds verder opgebouwd, mede door het gebruik van audio- en videomateriaal. Deze realistische elementen gaven de deelnemers het gevoel dat ze echt deel uitmaakten van een kritieke situatie. “Dat is wel gaaf, als je op een moment komt waarop je echt denkt: welke keuze gaan we nu maken?”
Zelfvertrouwen
Door levensechte scenario’s voor te leggen en de deelnemers actief te betrekken, gaf de trainer hen de kans om zich voor te bereiden op de complexiteit en realiteit van incidenten in hun eigen werkgebied. De combinatie van persoonlijke ervaring, een terugkeer naar de basis, en de praktische toepassing van de BOB-methode zorgde ervoor dat Vincent en zijn collega’s meer vertrouwen kregen in hun vermogen om effectief te reageren in Gouden uur incidenten. Het was een training die niet alleen inzichten gaf, maar ook het zelfvertrouwen versterkte, dankzij de effectieve begeleiding en de keuze voor realistische, uitdagende scenario’s.
Voor meer informatie over onze diensten gericht op crisisbeheersing & crisismanagement of het startbekwaam maken en vakbekwaam houden van (H)OvD’s, kunt u contact opnemen met Jehury van Deursen. Vul het contactformulier in, en wij nemen zo spoedig mogelijk contact met u op.
Psst! We gebruiken cookies op deze website om je de beste ervaring te bieden. Geen zorgen, ze zijn digitaal en smaken naar nul-en-één, niet naar chocolade. Door verder te klikken, stem je in met ons cookiegebruik. Meer info in ons cookiebeleid.