Hoe houdt je personeel gelukkig en gezond?

We moeten langer doorwerken en productief blijven. Tegelijkertijd zeggen steeds meer mensen dat ze zich ziek hebben gemeld vanwege hun werk. Judith Semeijn, hoogleraar duurzaam HRM en bijzonder hoogleraar Loopbaanmanagement aan de Open Universiteit, legt uit wat we daar aan kunnen doen.

Judith Semeijn geeft aanstaande donderdag een online seminar op RTL Z over de wetenschappelijke kant van duurzame inzetbaarheid. Samen met bijzonder hoogleraar Vitaliteitsmanagement Tinka van Vuuren van de Open Universiteit bespreekt ze de uitdagingen van duurzame inzetbaarheid.

Wie gezonde en gelukkige medewerkers wil behouden, zal kritisch naar de organisatie moeten kijken, zegt Semeijn. “Alleen met een beleid dat focust op de lange termijn voorkom je uitputting van personeel. Duurzame inzetbaarheid geen kwestie is van ‘even een workshop organiseren’.”

 

Doordat veel bedrijven te veel naar winst en korte termijn resultaten kijken, verliezen ze het welzijn van hun personeel uit het oog. Als voorbeeld refereert Semeijn aan berichten over werknemers die in heel korte tijd pakketjes moesten sorteren daarom aan de bel trokken. “Door efficiëntie te maximaliseren tot op het bot, kun je dit soort uitwassen krijgen. In veel bedrijven wordt niet echt doorgedacht over de effecten op de lange termijn en maatschappij. De manier waarop je binnen een organisatie met mensen omgaat, heeft consequenties.”

 

‘Welzijn net zo belangrijk als winst’
Ze pleit er daarom voor om ‘duurzame inzetbaarheid’ in de visie, missie en strategie van een bedrijf op te nemen. “Op die manier is winst niet de enige pijler waar bedrijven naar kijken en zijn welzijn van het personeel, net als de belasting van de planeet, net zo belangrijk.”

 

Sterker nog: een bedrijf dat niet serieus nadenkt over duurzame inzetbaarheid heeft geen toekomst, denkt Semeijn. “Je ziet nu al dat er meer aandacht komt voor deze kwesties. Op een gegeven moment wordt het gewoon niet meer gepikt dat een bedrijf personeel slecht behandelt of de planeet uitput.” 

 

‘Maak klanten bewust van de consequenties van hun keuzes’
Duurzame inzetbaarheid klinkt als een paradox, want tegelijkertijd willen consumenten steeds meer waarde voor hun geld: pakketjes moeten sneller worden afgeleverd en kleding wordt goedkoper. Kan je als bedrijf wel overleven als je niet alleen maar focust op winst?

 

Het kan, als je de keuzes van het bedrijf eerlijk naar de consument communiceert, zegt Semeijn. “Het helpt om mensen bewust te maken van consequenties van hun keuzes. Je kunt als bedrijf zeggen: ‘Ik kan dit pakketje super snel leveren, maar dan moet ons personeel wel overuren draaien. Is het echt zo dringend?’ Misschien wil je dan nog wel een dagje langer wachten.”

 

‘Het is maar hoe je dingen bekijkt’
Duurzaam omgaan met werknemers is een kwestie van prioriteiten stellen, zegt de hoogleraar van de Open Universiteit. “Het is maar net door welke bril je naar dingen kijkt. We zien ouderen bijvoorbeeld als dure krachten en daarom nemen we liever jongeren aan. Zij hollen zich helemaal het vuur uit de sloffen, zijn jong en ambitieus. Echter: ze stoten ook vaker hun neus. Als ze daarna ziek worden, kost je dat veel meer geld.”

 

De combinatie van ouderen en jongeren op de werkvloer is juist een kracht, zegt ze. “Ouderen willen graag hun ervaringen delen met jongeren. Jongeren willen graag vernieuwen maar hebben nog niet de ervaring om te zien hoe dingen gaan lopen. Als je deze ervaring combineert, kan je daar ook weer mooie productie uithalen.”

 

‘Begin klein’
Organisaties die duurzamer willen ondernemen, kunnen klein beginnen, adviseert Semeijn. “Alles wat je doet heeft impact. Kijk wat je vanuit je eigen positie kunt doen en onderzoek hoe je momenteel naar dingen kijkt. Zie je burn outs als een ‘politiek spel’, zoals ik laatst iemand hoorde zeggen, of als een fundamenteel probleem in je organisatie? En welke consequenties trek je daaruit?”
Afwachten heeft geen zin, zegt Semeijn. “Als je niks doet, of blijft doen wat je deed, dan bevestig je het huidige systeem en houd je deze in stand.”

Bron:www.rtlnieuws.nl

 

 

 

Ons contactpersoon

Jehury van Deursen

 

Mede-directeur Good Work Personnel Development

Manager Duurzame Inzetbaarheid

Extern adviseur generatiemanagement tanteLouise (zorg)

Stress- en prestatiecoach

Trainer Mentale Kracht Nationale Politie

Baanregisseur, trainer, coach en adviseur OVD opleiding Politieacademie

Trainer communicatie - conflict- agressie - geweld en gijzel-situaties DJI

Kwaliteitsmedewerker

 

Jehury@good-work.nl

+(31)6-48 17 29 45


Onze laatste tweets

Volg ons op Facebook


Reactie schrijven

Commentaren: 0