Scholier durft vragen niet te stellen aan 'overbelaste en gestresste leraar'

Actievoerende docenten van middelbare scholen, VO in Actie, bieden vandaag een manifest aan in de Tweede Kamer, waarin ze pleiten voor minder lesuren en een oplossing voor het lerarentekort. Ze hebben steun van 'hun' leerlingen: het Landelijk Aktie Komitee Scholieren (LAKS). 

 

In navolging van hun collega's in het basisonderwijs hopen de leerkrachten van middelbare scholen op betere werkomstandigheden. Ze vinden dat de kwaliteit van de lessen achteruitholt, omdat ze te veel uren voor de klas staan en te weinig tijd hebben om zich voor te bereiden..  

 

Dat raakt ook de leerlingen. ,,Leraren staan er vermoeid of gestresst bij,'' zegt Anouk Gielen, voorzitter van het LAKS. ,,Soms durven leerlingen niets te vragen, omdat ze zien dat de leraren het al zo druk hebben. Ze merken het ook tijdens lessen. Dan zegt zo'n leraar: sorry, het is allemaal niet gelukt. Ik moest veertig toetsen nakijken, dus we gaan een documentaire kijken.''

''Soms zegt zo'n leraar: sorry, het is allemaal niet gelukt. Ik moest veertig toetsen nakijken, dus we gaan een documentaire kijken''
Anouk Gielen, voorzitter LAKS 

Bovendien merken de leerlingen dat ze in grote klassen zitten en veel tussenuren hebben door lesuitval. Gielen: ,,Een basisschoolklas wordt naar huis gestuurd, waardoor het lerarentekort heel zichtbaar is. Op het voortgezet onderwijs is het probleem onzichtbaarder, want wij hebben een tussenuur.''

 

Steun

De leraren hopen op steun vanuit de Tweede Kamer. Ze vinden dat het kabinet maatregelen moet treffen om het lerarentekort terug te dringen en het aantal lesuren moet terugbrengen van 25 naar 20. Volgende week debatteert de Tweede Kamer over de onderwijsbegroting. De docenten hopen dat de Kamerleden zich hard maken om ook de problemen op middelbare scholen op te lossen. 

 

Toch loopt de actie in het voortgezet onderwijs nog geen storm. Waar het aantal actievoerende basisschoolleraren in een mum van tijd naar tienduizenden steeg, blijft de teller in het voortgezet onderwijs hangen op iets meer dan 1000. ,,Het blijkt moeilijk om veel leraren te bereiken. Ze hebben er geen flauw benul van dat we bestaan,'' constateert kartrekker Kim van Strien. 

Bron:AD

 

Duurzame Inzetbaarheid integreren op de werkvloer?

 

Bekijk onze website voor meer informatie over Duurzame Inzetbaarheid en wat Good Work voor u hierin kan betekenen.

 

U kunt ook direct contact opnemen met Jehury van Deursen, onze manager Duurzame inzetbaarheid.

 

 

 

Onze contactpersonen

 

Jehury van Deursen

 

Commercieel Directeur

Manager Duurzame inzetbaarheid

Stress- en prestatiecoach

Trainer Mentale Kracht Politie

Baanregisseur, trainer, coach, adviseur OVD opleiding

Trainer Omgaan Met Geweld en Gijzel-situaties DJI

Manager High Performance

Manager Leiderschap & Teamshaping

Kwaliteitsmedewerker

 

Jehury@good-work.nl

+(31)6-48 17 29 45 

 



Onze laatste tweets

Volg ons op Facebook


Commentaar schrijven

Commentaren: 0