Het wordt tijd dat we beter gaan slapen

Slecht geslapen vannacht? Je bent niet de enige. In Nederland slapen we over het algemeen wel lang genoeg, maar lang niet goed genoeg. Dat concludeert de Hersenstichting. 

 

Vooral vrouwen slapen slecht, zo blijkt. Ze komen moeilijker in slaap, hebben meer moeite met doorslapen en gebruiken meer slaapmedicatie dan mannen. Ook pubers slapen vaak slecht. Ze hebben vooral moeite om weer in slaap te komen als ze 's nachts een keer wakker worden. 

In het onderzoek van de Hersenstichting zijn de slaapgegevens van 140.000 Nederlanders bekeken uit de afgelopen 25 jaar. Het is de grootste onderzoeksgroep ooit op dit gebied.

 

Drie symptomen van slapeloosheid

De Hersenstichting heeft slecht slapen gedefinieerd aan de hand van drie punten: 

1. Moeite met in slaap komen: moeite om aan het begin van de nacht in slaap te vallen.

2. Moeite met doorslapen: ‘s nachts wakker worden en maar moeilijk weer in slaap kunnen vallen.

3. Vroeg wakker worden: vanzelf vroeger wakker worden dan gewenst.

Er is sprake van slapeloosheid als deze symptomen minimaal drie keer per week voorkomen, dit minimaal drie maanden duurt, je er overdag last van ondervindt en het niet door verstorende slaapomstandigheden komt.

 

Slaapexperts

Goede slaap is belangrijk om goed te functioneren én voorkomt schade aan de gezondheid. Chronisch slecht slapen vergroot het risico op angststoornissen, depressie en dementie, en op lichamelijke aandoeningen zoals obesitas, hart- en vaatziekten en type 2 diabetes. Niet iets om luchtig over te doen dus. Professionele hulp is daarom belangrijk, maar de Hersenstichting weet dat de huisarts die hulp niet altijd alleen kan bieden. 

 ,,Het is hoog tijd dat de zorg voor mensen met slaapproblemen goed wordt ingericht. Slaap wordt vaak over het hoofd gezien als onderdeel van een gezonde leefstijl, terwijl dit juist zo essentieel is'', aldus de stichting.

Zomaar wat googelen naar oplossingen of via internet een zelfbenoemde 'slaapexpert' inhuren is volgens de Hersenstichting niet de oplossing. Op de website van de Nederlandse vereniging voor Slaap- en Waak Onderzoek vind je meer info over waar je terecht kan als je kampt met slaapproblemen. Het aan de slag gaan met allerhande huis-, tuin- en keukenmiddeltjes wordt afgeraden. 

 

Slaapcijfers

- Van de vrouwen in de leeftijdsgroep 41 tot en met 65 jaar gebruikt 11 procent slaapmedicatie, tegen 4,6 procent van de mannen. In de leeftijdsgroep 65+ is dat zelfs 17,5 procent van de vrouwen, tegen 6,1 procent van de mannen.

- Pubers (leeftijd 14-17 jaar) vallen erg moeilijk weer in slaap als ze ’s nachts wakker zijn geworden. Ook hier hebben vrouwen (28 procent) meer problemen dan mannen (19,3 procent), trend is gelijk aan in slaap vallen.

- Maar liefst een kwart van de vrouwen 65+ valt moeilijk weer in slaap na nachtelijk wakker worden.

- Bijna de helft van alle pubers 14-17 jaar voelt zich ’s ochtends niet goed uitgerust (bij vrouwen zelfs meer dan de helft).

- Bij 65-plussers zie je het hoogste gebruik van slaapmedicatie (ongeveer 1 op de 8) en bij vrouwen zelfs 17,5 procent.

- Meer dan een kwart van de vrouwen tussen 18 en 25 jaar heeft moeite in slaap te komen. Dat geldt ook voor één op de vijf mannen in die leeftijdsgroep.

- In slaap komen is voor 20 procent van de vrouwen van 65+ een probleem, tegen ‘slechts’ 8 procent van de mannen.

 

Bron: AD Bonne Kerstens

 

Nieuwsgiering?

 

Meer weten over hoe je je persoonlijke effectiviteit kunt vergroten?

 

Bekijk onze site voor meer informatie https://www.good-work.nl/diensten/persoonlijke-effectiviteit/

 

Of neem direct contact op voor vragen met Jehury van Deursen, onze manager Duurzame Inzetbaarheid.

 

 

 

 

 

Onze contactpersonen

Jehury van Deursen

 

Commercieel Directeur

Stress- en prestatiecoach

Duurzame inzetbaarheid

Mentale weerbaarheid

Kwaliteitsmedewerker

Leiderschap en High Performance

 

Jehury@good-work.nl

+(31)6-48 17 29 45


Onze laatste tweets

Volg ons op Facebook