Terug van vakantie? Pas op voor burn-out

Ziezo, terug van vakantie. Alles was fijn, veel zon en de zee was oké. De was in de machine, nog een dag of wat uitbuiken. En dan gaan we er weer vol tegenaan. 'Kijk uit!', zegt arbeidspsycholoog Arno Zijderveld uit Apeldoorn. Juist na vakantierust duikel je zo in een burn-out, die je maanden thuis houdt.

 

 Hoezo dan, de stress is weg, de rust kwam ervoor terug, ying & yang - ideaal toch?

 

,,Nee, want als je al op je tandvlees loopt op het moment dat je vakantie neemt, valt het extra tegen als je weer naar je werk gaat en ziet dat er niks veranderd is. Dat frustreert zeer. Eén op de zeven werknemers knapt af door de zomerdip - geen toeval, als je terugkeert vanuit een volledige rust is de situatie extra confronterend en de versnelling nauwelijks te maken."

 

 Maar zes op de zeven dus niet, wat doen zij goed?

 

,,Misschien hadden ze een betere vakantie! Of wat waarschijnlijker is - zijn ze weerbaarder, doordat ze beter kunnen relativeren. Eén van de redenen voor een burn-out is dat mensen hun verwachtingen te hoog stellen; ze hebben hoge verwachtingen van zichzelf en van hun baan en misschien zelfs wel van hun vakantie. Dan valt alles tegen. Vaak zijn ze trouwens al lang overbelast, soms ligt de oorzaak ook thuis: relatie, schulden, mantelzorg."

 

 ,,Daarom moet de werkgever er ook iets mee doen. Mede uit eigenbelang. Vroeger zat een afgebrande werknemer 120 dagen thuis, nu gemiddeld al 240 dagen. Voor de chef is het dus belangrijk om de signalen te herkennen en te zorgen voor meer werkplezier. Als er niets verandert keren de stress en de kans op een burn-out namelijk snel terug."

 

 Maar als de baas zegt: het zal allemaal wel, wat kan de werknemer dan zelf bedenken?

 

,,Stop het werk op vakantie niet helemaal weg, dan wordt het een enorme olifant bij terugkeer. Maar check ook niet constant de mail van het werk. Praat erover, uit je frustraties tegen familie en vrienden op vakantie en probeer te ontdekken of je de patronen herkent die te veranderen zijn."

  

Oké. En dan?

 

,,Dan maak je een lijstje van de dingen die je energie geven op een dag en dingen die veel energie nemen. Probeer de energieslokkers te verminderen. Voorbeeldje: je hebt een broertje dood aan vergaderen. Misschien vindt een collega dat wel extra leuk. Kijk dan of je kunt ruilen; twee mensen blij, zo praktisch kan het zijn."

 

Jelle Boonstra 20-08-17, 07:15

 

 

Nieuwsgiering?

 

Meer weten over burn-out, psychosociale arbeidsbelasting of duurzame inzetbaarheid?

 

Bekijk onze site voor meer informatie over stressregulering of voor handige tips om een burn-out te voorkomen.

https://www.good-work.nl/diensten/duurzame-inzetbaarheid/

 

Of neem direct contact op voor vragen met Jehury van Deursen, onze manager Duurzame Inzetbaarheid.

 

Onze contactpersonen

Jehury van Deursen

 

Commercieel Directeur

Stress- en prestatiecoach

Duurzame inzetbaarheid

Mentale weerbaarheid

Kwaliteitsmedewerker

Leiderschap en High Performance

 

Jehury@good-work.nl

+(31)6-48 17 29 45


Onze laatste tweets

Volg ons op Facebook